En vedligeholdelsesplan inkl. en tilstandsrapport er typisk en 10-årig plan over, hvad er skal laves på en ejendom. Af forbedringer der sikre at ejendommen ikke forfalder. En plan over hvad der er af fejl og mangler. Dem der skal laves her og nu og hvilke der kan vente. En vedligeholdelsesplan er med til at sikre, at der ikke skulle komme alt for mange uforudsete omkostninger. En vedligeholdelsesplan løber typisk over 10 år. Det er en god ide hver 5 år at få udarbejdet en driftsplan. Derved sikre i jer at evt. uopdagede problemer bliver fanget i opløbet. Hvis opdagelserne viser sig at være større, end hvad der er er afsat til ad hoc-opgaver, kan det være nødvendigt at justere vedligeholdelsesplanen.

Husk en driftsplan

Som nævnt er det en god ide at få lavet en driftsplan og jævnligt at få gennemgået ejendommen. En storm eller et heftigt regnvejr kan ødelægge nok så mange gode planer. En oversvømmet kælder kan, hvis den ikke tømmes for vand hurtigt udvikle svamp og det vil koste rigtig mange penge at få fjernet, hvis det ikke bliver udbedret med det samme. En inspektion af ejendommen vil sikre jer, at vedligeholdelsesplanen kan justeres, hvis det beløb der er sat af til ad hoc udgifter ikke dækker. Dette vil på sigt, spare ejendommen for mange penge.

Hvorfor er tilstandsrapporter så vigtige i vedligeholdelsesplaner?

En tilstandsrapport danner baggrund for en vedligeholdelsesplan. Den beskriver hvordan ejendommen har det. Hvad er i god stand og hvad skal der laves inden for de næste 10 år og hvornår. Den danner som sagt altså udgangspunkt for en ejendoms vedligeholdelsesplan og vil samtidig fortælle, hvad hver enkelt del vil koste, så det er muligt at lægge en plan og et budget. En del af tilstandsrapporten bør indeholde et punkt, der gennemgår ejendommens energimærke og hvilke varmebesparelser, der evt. skal laves de næste 10 år. En vedligeholdelsesplan bør jævnlig justeres, da der kan opstå uforudsete problemer.

Samtidig bør en vedligeholdelsesplan inkl. tilstandsrapport afspejle bestyrelsens planer for ejendommen. Som eksempel, hvis der skal laves tag, bør der tages stilling til om der skal laves lejligheder. Enten ved at løfte loftet eller inddrage det tørreloft, der ofte er på gamle ejendomme. At lave lejligheder, kan ofte finansiere et evt. nyt tag.

Tilbud på vedligeholdelsesplan inkl. tilstandsrapport

En ansvarsbevidst bestyrelse indhenter mindst 3 tilbud, når der skal laves en vedligeholdelsesplan inkl. tilstandsrapport. Derved sikre de sig at de ikke får betalt for meget. Det er vigtigt at bestyrelsen ikke pr. automatik vælger den billigste, men kigger på hvad tilbuddet indeholder og ikke bare en 2 siders plan der ikke dækker det hele. Det er vigtigt at kigge på, hvad er forskellen på hvad det billige tilbud levere og hvad du får for pengene ved at vælge det dyre tilbud.

Planen skal indeholde en udførlig plan og budget for, hvad der skal laves de næste 10 år. Pris og kvalitet hører som altid sammen. Men ved at indhente mindst 3 tilbud sikre i jer, at i ikke betaler mere end nødvendigt for en kvalitetsplan.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *